WODA

  • Napisane 24 kwietnia 2013 o 12:35

Jaką rolę gra woda?

1. Wspomaga procesy trawienne, wchłanianie oraz eliminację ubocznych produktów przemiany materii, np. usuwania toksyn z jelit i nerek.
2. Reguluje i utrzymuje temperaturę ciała.
3. Nawilża stawy i tkanki, także gałki oczne i błony śluzowe.
4. Krew to system transportowy organizmu: przenosi składniki odżywcze po całym organizmie, krew składa się w około 92% z wody.
5. Soki trawienne i wydzieliny w organizmie także składają się prawie całkowicie z wody (układ pokarmowy produkuje około 1,7 litra śliny dziennie!).

Jak pić wodę?

1. Regularnie, małymi łykami i w małych porcjach. Niewielkie ilości wody są wchłaniane w większym stopniu do tkanek i nie ulegają szybkiemu wydaleniu. Najprostszym sposobem jest trzymanie wody zawsze w pobliżu: na biurku, w1 torebce, w samochodzie…
2. Szklanka wody wypita 20-30 min. przed posiłkiem zmniejsza apetyt.
3. Picie dużej ilości wody w trakcie odchudzania pomaga zmniejszyć ilość spożywanych pokarmów.
4. Jeśli nie przepadasz za czystą wodą, możesz wzbogacić jej smak, dodając do niej plasterek cytryny, pomarańczy, liść mięty czy natkę pietruszki.
5. Nie należy pić wody w trakcie posiłków, ponieważ zmniejsza to stężenie enzymów trawiennych i utrudnia trawienie.
6. Nie poleca się słodkich napoi i soków, gdyż zawierają sporo pustych kalorii i nie nawadniają nas w takim stopniu co woda.
7. Dzień najlepiej jest zaczynać i kończyć szklanką wody, aby uzupełnić ubytek wody jaki ma miejsce podczas snu (przez oddychanie i pocenie się).
8. Picie zbyt dużej ilości wody rozszerza żołądek i może prowadzić do zatrucia wodnego!!!

Często nam się wydaje, że woda nie ma kalorii, więc można ją pić do woli. Nieprawda.
Nadmierne picie wody może utrudniać odchudzanie!!!

ZASADY

I

Im więcej jesz tym więcej powinieneś pić. Na każdą spożytą kalorię przypada 1 mililitr wody.
Tak więc osoba spożywająca 1500 kcal powinna wypijać 1,5 l wody. Nie mniej i nie więcej.

II

Picie wody zależy od tego ile ważymy.

Na każdy kilogram masy ciała przypada 30 ml wody.
Osoba ważąca 60 kg powinna wypijać 1,8 litra wody dziennie.

Nieco więcej wody powinni pić:

- mężczyźni,
- osoby bardziej aktywne fizycznie,
- osoby mieszkające w gorącym klimacie,
- kobiety w ciąży lub karmiące piersią,
- osoby mające gorączkę, biegunkę, wymioty,
- osoby na diecie przy dużym udziale błonnika,
- osoby w trakcie spożywania alkoholu.

Uwaga: na nadmierne spożycie wody powinny szczególnie uważać osoby z chorymi nerkami!!!

 

Na koniec jeszcze pyszne dodatki do wody, nie podnoszące jej kaloryczności:

  • cytryna, limonka,

  • listki mięty,

  • różne owoce – najlepiej cytrusy np. grapefruit, pomarańcza, ale nadają się też dojrzałe truskawki,

  • plasterki ogórka.

A Wy ile litrów wody spożywacie w ciągu doby? Nie przesadzacie z nią? A może pijecie za mało?

Pozdrawiam :)

Komentarze (6) do WODA

  1. ~Gosia pisze:

    ja na szczęście nauczyłam się pić wodę, co przyszło mi z wielkim trudem.. ogólnie mój organizm nie dopominał się substancji płynnych co w dosłownym tłumaczeniu należy rozumieć tak, że wegetowałam całymi dniami tylko na filiżance czarnej mocnej niesłodzonej kawy..
    czułam się okropnie – byłam senna i mało skoncentrowana.. ale każdy łyk czy herbaty, soku prawie powodował wymioty.. na szczęście pomału pomalutku od picia niezdrowej coca-coli zaczęłam „uczyć” ponownie swój organizm nawadniania (teraz jest ciepło więc pewnie to pomaga, gorzej w sezonie jesienno-zimowym…)
    a w zeszłym tygodniu zamówiłam nawet dystrybutor wody źródlanej.. teraz staram się wypijać 1,0 – 1,5 litra dziennie :)

    • ~CuKinia pisze:

      o jaka pozytywna zmiana :) ciekawe jak się sprawdzi u Ciebie ten dystrybutor

      • ~Gosia pisze:

        tzn.. dzisiaj mija tydzień, a my prawie zużyliśmy 18,9 l.. podpisaliśmy umowę i w miesiącu mamy 2 takie butle z dzierżawą dystrybutora za ok. 60 zł – w tym momencie wydaje mi się, że trochę drogo.. jednak jak to mówi mój mężczyzna „będę płacił nawet 200 tylko pij tak dalej dziewczyno” ;)
        a drugi sprawca to Armani, który już po 15 minutach obecności dystrybutora w domu umiał się nim obsługiwać hehehe
        ogólnie fajna sprawa – w przypadku gości podłączamy do prądu i w 20 minut mamy również wodę w temperaturze ok. 95 stopni, co w przypadku dużej ilości osób w domu zaoszczędza czas w gotowaniu 5 czajników wody na kawę i herbatę.. jeżeli chodzi o ciągnięcie prądu to podobne zużycie do lodówki :)

  2. ~Magda pisze:

    Nie miałam pojęcia, że można wypić więcej wody, niż trzeba. :O Z wodą jestem zaprzyjaźniona od lat, z tym że popijam też gazowaną, oczywiście mineralną. Od dietetyka dowiedziałam się, że jeśli jestem zdrowa, to śmiało mogę ją popijać. Na pewno więcej niż 3 litry dziennie nie wypiję, ale myślę, że ponad 1,5 l pójdzie mi spokojnie… Nie odczuwam z tego powodu dyskomfortu, ale czytając Twój wpis, nie powinnam przekroczyć 1,5 litra na dobę. Kiedy nie wypiję w ciągu dnia chociaż litra wody, wówczas odczuwam dyskomfort w postaci lekko opuchniętych palców – takie jakieś małe udziwnienie. :)

  3. ~Fashion lady pisze:

    zgadzam się picie wody jest bardzo ważne:) a woda z cytryną pycha!:)

Dodaj komentarz